Obama lär i natt hålla ett brandtal om läget i nationen och om de åtgärder han anser nödvändiga för att USA ska gå starkare in i resten av 2011. I Medievärlden skulle det emellanåt behövas en och annan Barack O, som ställer sig upp och klart
och tydligt berättar vilken väg branschen nu borde gå och på vilket sätt detta skall genomföras. I några år nu har jag påpekat den velighet, rädsla och konservatism som präglat Medieindustrin. Och så plötsligt dyker det upp något revolutionerande tekniskt vidunder, som I-pad och plötsligt springer alla efter verktyget och försöker hänga på! Utan reflektion, utan en genomtänkt strategi. Ibland frågar jag mig vad det är som styr denna utveckling? Och hur fungerar en organisation, som rör sig mera ad hoc, än med en förankrad strategi och handlingsplan i botten? Risken är ju överhängande att koncentrationen av Medieindustrin blir ännu starkare; att flera företag dör under vägen mot ett för många oidentifierat mål! Min förhoppning är att ledningar ska våga lyfta blicken och ta hjälp av experter på området och våga risken att göra
en rejäl kursändring, för att bli vän med de nya digitala plattformarna och inte dess fiende! Eder Peter