I en alltmer komplicerad global vardag söker
sig människor till det nära, det lokala. Det är ett faktum! Behovet av en “Nära Journalistik” blir egentligen bara större med tiden. Lokal journalistik ska bidra tikll att berika, utveckla och skapa bättre förutsättningar för medborgarna att också fatta kloka beslut. Därtill ska lojkal journalistik i sina bästa stunder fungera som allmänhetens redskap för “kritisk granskning” av samhällets olika komponenter i offentlig och privat verksamhet. Under de senaste 15 åren har utvecklingen pekat mot allt större ytlighet i en medievärld, där koncentrationen av medias olika komponenter varit enorm. Och där den digitala utvecklingen gjort det om möjligt ännu viktigare, att allmänheten får hjälp att sovra i ett oändligt material. På det lokala planet har mediekoncentrationen också inneburit en urholkn ing av mångfald; det gäller både TV, radio, tidningar, mm. Sveriges Television har under många år nu hafte en verkligt nyttig och viktig konkurrent, vad gäller den lokala journalistiken genom TV4:s lokala TV-stationer. TV4 har förvisso varit en företrädare för det vissa vill kalla “anorektiska organisationer”, men trots detta har hygglig, viktig lokal journalistik bedrivits på olika håll i landet. Nu släcks ljuset för både de som jobbar på TV4:s lojkalstationer, men också för den sunda konkurrens som funnits mellan dem och SVT; till stor nytta och glädje för medieanvändarna, dvs vi – allmänheten! Hur tänker den
kommersiella ledningen? Var finns djupet i tanken om en kommersiell public service? Något som fd VD:n Jn Scherman drev hårt! Har verkligen TV4 -ledningen tagit i beaktande de politiska konsekvenser detta kan få? Och vart tog trovärdigheten vägen, den som säkerligen varit med om att dra in massor med kronor även till övrig programverksamhet i detta bolag! Jag är bedrövad! Dessvärre inte förvånad! Eder Peter